5 Tips Om Pijn Te Minderen Tijdens Het Harsen

Ontharen, harsen, waxen noem het maar zoals je wilt. het is allemaal pijnlijk. Iedereen die zegt dat harsen per definitie pijnloos kan zijn nodig ik uit om het volgende ‘wetenschappelijk’ experiment te doen: grijp met je rechter duim en wijsvinger haar op bijvoorbeeld je linkeronderarm, klem het haar, trek aan het haar. De kans is groot dat je iets voelt, meestal is dit een pijnervaring.
Ja, er zijn ook individuen waarbij het ontharen pijnloos verloopt maar dit komt minder vaak voor. Hoe zorg je er voor dat jouw harsbehandeling met zo min mogelijk pijnervaring verloopt? Hieronder tips om pijn bij het waxen zoveel mogelijk te voorkomen of te minderen:

1. Laat Je Met Regelmaat Harsen.

Daarmee bedoel ik laat je aaneengesloten harsen met vaste ritmes dus een keer per drie weken of een keer per zes weken ( een ritme wat natuurlijk bij jou past). Doordat je jezelf met regelmaat laat harsen komen de haartjes (vaak) zachter en dunner terug. Hierdoor is het harsen een minder pijnlijke ervaring. Ga je bijvoorbeeld tussendoor scheren dan ontneem je jezelf de kans en ook de kans voor jouw teruggroeiende haartjes om zachter en dunner terug te groeien. De haartjes die dan teruggroeien zijn weer dikker en dus stugger en de haartjes wortelen steviger. Daardoor is de pijnervaring bij een harsbehandeling groter dan als je je regelmatig laat harsen.

2. Laat Je Harsen Door Een Harsppecialiste.

Wat een groot verschil in de pijnbeleving van een klant maakt is de ervaring en vaardigheid van degene die de harsbehandeling doet. Vooral bij een Brazilian Wax is het sterk aan te bevelen om de Brazilian Wax te laten doen door een harsspecialiste.

3. Relativeer

Je hebt in je leven vast wel eens iets meegemaakt wat ECHT heel erg zeer deed. Het deed zo een pijn dat je het simpelweg uitschreeuwde van de pijn. Bijvoorbeeld: een bevalling, gekneusde ribben, knie tegen de tafel stoten, plassen bij een blaasontsteking, behandeling bij de mondhygiëniste, wortelkanaalbehandeling zonder verdoving, etc.

Als je een harsbehandeling ondergaat en je wilt de pijnervaring minderen denk dan aan dat ene voorval wat ECHT heel erg zeer deed, houdt die gedachte vast en focus je op die ervaring tijdens je harsbehandeling. Je zult merken dat de pijnervaring die je eerder had, de pijnervaring van het harsen zal overtreffen waardoor het harsen en de pijnervaring van het harsen erg zal meevallen. Wat heb je liever de pijn van het voorval wat ECHT heel erg zeer deed of de relatief kleine pijn van het harsen?

Haal Adem

Vasthouden van je ademhaling tijdens de trekhandelingen bij een harsbehandeling bevordert de pijnervaring. Sowieso ben je dan gefocust op de eventuele pijn en niet op iets anders ook, het is dan beter te relativeren. Doordat je jezelf dwingt om te ademhalen ook tijdens een trekbeweging is de pijnervaring minder. Je bent dan meer ontspannen (onder andere daarom ademt met een hoop bij Yoga-oefeningen). Let op dat je door je neus inademt, even de lucht vasthoudt en dan door je mond uitademt. Doe dit in een vaste ritme. Hierdoor controleer je overigens ook de ritme van je hartslag.

Ontspan

Onbewust zijn we gespannen bij het ondergaan van iets wat toch altijd oncomfortabel en/of pijnlijk is. De kunst is om van onbewust gespannen naar bewust gespannen te gaan en dan bewust te ontspannen. Als je ontspannen bent is de pijnervaring minder. Dus als je op de behandelbank ligt om onthaart te worden, wordt je dan bewust van de volgende dingen:

  • je tenen. Zijn je tenen ontspannen? Wijst je grote teen naar je knie (gespannen), zo ja ontspan je tenen. Let daar op.
  • je handen. Zijn je handen ontspannen? Zijn je handen gebald als een vuist (gespannen), zo ja ontspan je handen. Laat los.
  • je schouders. Onbewust trekken wij onze schouders op en creëren wij spanning wat de pijnervaring verhoogt. Dit gaat subtiel dus train jezelf er in om dit te herkennen. Vraag jezelf af of je nekspieren zich samenspannen? Vaak zijn je schouders dan ook gespannen. Ontspan je schouderspieren, dit maakt echt veel verschil.
  • je gezicht. Onbewust huist er veel spanning in je gezicht. Let daarbij op je voorhoofd. Als je voorhoofdspieren gespannen zijn dan merk je dat bijvoorbeeld aan opgetrokken wenkbrauwen en je oren naar achteren of omhoog trekken. Ontspan je wenkbrauwen en je oren zodat ook de spanning op je voorhoofd afneemt. Let op je lippen en je mond dat ook zij ontspannen zijn.

Bovenstaande gaan over het controleren van jezelf en bewust met jezelf omgaan bij een harsbehandeling. Op een natuurlijke manier de eventuele pijn beheersen is volgens mij het beste.

Heb jij nog meer tips en adviezen? Laat dan een reactie achter.

Jouw harsspecialiste

Angela

2 reacties op “5 Tips Om Pijn Te Minderen Tijdens Het Harsen

  1. Tijdens het harsen zorg ik idd voor een relaxed sfeer waarbij men zich op zijn/haar gemak voelt. Bij een eerste behandeling vertel ik ook stap voor stap wat ik ga doen zodat men ook meer vertrouwen krijgt in mij en mijn werk. Daarnaast zorg ik ook voor een juiste ademhaling en leid ik ze af als ik bij de ‘tere’ gedeeltes ben met harsen. Ik vraag ze bvb over iets waarvan ik weet dat ze met plezier over nadenken, of vraag ze hoe hun ideale vakantie eruit ziet enz. Ik vind dat het zeker belangrijk is om je klanten te kennen, zo weet je ook beter hoe ze op hun gemak te stellen wat de behandeling dan ook bevorderd en vergemakkelijkt en minder pijnlijk maakt. En dat heb ik allemaal van jou geleerd 🙂 Dus bedankt Angela!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *